Blog

Hoe kom ik de decembermaand door?

Door corona is alles anders dit jaar. Uit eten, met elkaar samenzijn, uitjes, teamsport, het kan allemaal even niet. We zijn dan al snel geneigd om onszelf te “troosten”, omdat we het zo zwaar hebben. En die troost vinden we nu eenmaal niet in een bakje broccoli.
Het wordt nu snel donker, het is somberder weer en kouder. We zijn nu nog sneller geneigd om op de bank te kruipen, gordijnen dicht, kaarsjes aan en stamp de tafel maar vol met lekkers. En dat lekkers is weer niet die broccoli, nee, als het maar veel vet, zout of suiker bevat.
De decembermaand staat er toch al om bekend dat we dan weer aankomen, om in januari massaal in te schrijven voor de sportschool. Hoe zal dat nu gaan? Juist nu is het zo belangrijk om je lijf goed te verzorgen en het te voeden in plaats van te vullen.

Hoe fijn zou het zijn om dat nu eens een jaar niet te hebben? Lekkerder in je vel te zitten zo aan het einde van het jaar? En niet meer in het nieuwe jaar opzien tegen dat sporten en jezelf een soort van aan het uithongeren bent, omdat je "even streng moet zijn"?  In plaats daarvan gewoon gezonder december doorkomen, zonder kilo’s aan te komen. Denk niet te groot, maar neem kleine stapjes, dan is het makkelijker vol te houden.

Afspraak

Maak afspraken met jezelf. Wanneer mag je iets lekkers van jezelf en wanneer niet? Als je er van tevoren over nadenkt, ben je beter voorbereid als de situatie zich voordoet. Bijvoorbeeld pepernoten eten: “ik eet doordeweeks geen pepernoten, in het weekend mag ik zaterdag en zondag 1 bakje”.

Balans

Er zijn maar 4 feestdagen in december, de rest van de dagen kan je gewoon gezond eten (ook op de feestdagen zelf kan dat natuurlijk!). Het is belangrijk om de balans te vinden. Heb je een dag (veel) meer gegeten dan normaal? Dan probeer je de dagen ervoor en erna wat minder en vooral gezond te eten. Hou vooral je tussendoortjes in de gaten: eet vooral veel groente en fruit. Heb je toch zin in iets lekkers tussendoor? Maak dan de afspraak met jezelf: “ik eet eerst wat groente of een stukje fruit voordat ik wat lekkers pak”. Voordeel is dat je meer groente en fruit gaat eten en je bent je ergste trek kwijt: je zal minder ongezonde dingen eten. Twee vliegen in één klap!

Haal het niet in huis

Koop niet te veel van al het (ongezonde) lekkers. Als je het niet in huis hebt, kan je het ook niet opeten! Koop kleinere verpakkingen en maak ze pas open als het echt feest is.

Kerstdiner

Het kerstdiner hoeft geen grote, overdadige maaltijd te zijn! Zorg voor gerechten met veel groenten en gebruik fruit bij het dessert. Als je zelf niet in de hand hebt wat er wordt gegeten (bijvoorbeeld omdat iemand anders kookt of je laat een diner verzorgen door een restaurant), eet dat niet te grote porties. Probeer zoveel mogelijk groente te eten en leg niet te veel op je bord.
Denk aan de balans tijdens de kerst: eet overdag niet te veel en eet vooral gezond, zodat je de calorieën niet gaat opstapelen.

Pas op met alcohol, naast dat het (onnodige, lege) calorieën levert, zorgt alcohol er ook voor dat je meer trek krijgt. Remmingen vallen weg, waardoor je makkelijk veel meer gaat eten dan je zonder alcohol zou doen.

Beweeg!

Ga bewegen! Probeer elke dag minimaal een half uurtje te wandelen. Ben je vrij? Ga dan zeker een uur wandelen of fietsen en geniet van de frisse lucht! Dat is niet alleen nu goed voor je, maar altijd.

Vind je het lastig om zelf deze stappen te zetten? Ik kan je helpen! Ik begeleid je stap voor stap naar een gezondere leefstijl, waar ook echt ruimte is voor af en toe wat lekkers. Wil je meer weten? Neem dan contact met me op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *