Blog

Gezonder leven, hoe dan?

De roep om gezonder te gaan leven wordt de laatste maanden steeds luider. Eerst waren het alleen artsen, maar recent riep ook minister de Jonge op een gezonde leefstijl na te streven.

Je hebt een (groot) deel van je gezondheid in eigen hand, maar waarom doen we dat dan niet massaal vraag ik mij wel eens af? Al zou je maar 5% van je huidige lichaamsgewicht afvallen als je overgewicht hebt, dan is dat al een enorme verbetering voor je gezondheid. Reken het eens uit voor jezelf, hoeveel zou je dan af moeten vallen?

We weten allemaal wel dat een appel gezonder is dan een gevulde koek, maar hoe ga je nu echt de stap zetten naar een gezonder leven? Hoe zorg je er nu voor dat je inderdaad die appel gaat eten in plaats van die koek?

Kleine stapjes

Maak kleine stapjes, gooi niet ineens je hele eetpatroon om. Waarom niet eigenlijk? Als mensen aan een (streng) dieet beginnen gaat het goed. In het begin gaan ze enthousiast en vooral streng aan de slag, ze lopen strak langs de chocola en chips in de supermarkt en de kilo’s vliegen er af. Maar na een paar weken sluipt langzaam je oude eetpatroon weer het huis binnen. Of er gebeurt iets in je leven, waardoor je van slag bent. Toch af en toe weer een dropje, toch maar gezellig een toastje eten in het weekend en voor je het weet ben je weer terug bij af en vliegen die kilo's er weer net zo hard aan (met nog wat kilo’s extra). Als je in kleine stapjes je eetpatroon aanpast, zal je zien dat je het makkelijker vol kunt houden voor de rest van je leven. En ook in een gezond eetpatroon is ruimte voor wat lekkers!

Kijk eens naar je huidige eetpatroon, waar valt winst te halen, ofwel, welke stap kun je zetten om gezonder te eten?

  • Dat kan bijvoorbeeld het koekje bij de koffie in de ochtend zijn. Laat die eens liggen en neem een stuk fruit.
  • Drink wat minder frisdrank en vervang eerst één glas door een kopje thee of een glas water. Gaat dat een paar weken goed? Vervang dan het tweede glas en ga zo door totdat je eigenlijk helemaal geen frisdrank meer drinkt.
  • Pak in plaats van witbrood eens een bruine of volkoren boterham. Dan krijg je meer vezels binnen die onder andere voor zorgen dat je je meer verzadigd voelt (je zit sneller vol).
  • Maak eens een afspraak met jezelf: "Ik eet elke dag minimaal 1 stuk fruit."
Mijn praktijk

In mijn praktijk ga ik ook op deze manier aan het werk, kleine stapjes. Nadat ik met een cliënt de intake heb gedaan, wil ik altijd graag weten hoe het huidige eetpatroon is. Dat kan soms best confronterend zijn als mensen zien wat ze eten op een dag! Maar inzicht in wat je eet is een belangrijke eerste stap naar verandering. Daarna gaan we aan de slag, we pakken een eetmoment en gaan dat gezonder maken. Vaak begin ik met het ontbijt of met de tussendoortjes, omdat daar voor de meeste mensen de grootste uitdagingen zitten. Maar iedereen is anders, dus ik kijk naar wat jij op dat moment het meeste nodig hebt. Niet alleen je voeding is belangrijk in een gezonde leefstijl, ook voldoende beweging, niet te veel stress en voldoende slaap is heel belangrijk. We kijken samen welke stappen je hier nog zou kunnen nemen.

Na een paar weken kijken we waar je staat: wat gaat goed en wat kan beter? Soms geeft de weegschaal niet aan wat iemand graag zou willen, je valt namelijk geen kilo’s per week af op deze manier. Maar het is wel een blijvende verandering, die je voor de rest van je leven vol kunt houden.

Wil jij ook graag de stap maken naar een gezonder leven, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem dan contact met me op, dan gaan we samen aan de slag.

Aanbieding! Begin het nieuwe jaar goed!
Meld je in december aan en start in januari jouw stap naar een gezonder leven en ontvang € 50,- korting!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *